Zaburzenia integracji sensorycznej diagnozowane są u już u małych dzieci, najczęściej w okresie przedszkolnym. Dziecko wykazuje dysfunkcje dotyczące reakcji na bodźce zmysłowe. Nieprawidłowo funkcjonują w tym przypadku systemy czuciowe, węchowe, smakowe, dotykowe, słuchowe czy wzrokowe.
Dzieci z zaburzeniami powinny być poddawane terapia integracji sensorycznej, która zresztą daje doskonałe rezultaty i może całkowicie wyprowadzić małego człowieka z tychże dysfunkcji powodując tym samym normalne funkcjonowanie.
Integracja sensoryczna a tak naprawdę jej nieprawidłowe działanie wpływać będzie na rozwój intelektualny dziecka. Malec może mieć trudności z mową bądź ruchem, wykazuje problemy w nauce, brak koncentracji, nieumiejętność komunikowania się ze społeczeństwem i rówieśnikami.
Dzieci, u których integracja sensoryczna zostaje zaburzona bardzo często są płaczliwe, rozdrażnione, agresywne, może być również nadruchliwe. Z drugiej strony zadania zręcznościowe będzie wykonywało dużo wolniej, niezdarnie nawet chodzenie czy samodzielne spożywanie posiłków może być dla niego problemem.
Maluchy, które wykazują zaburzenia na tle integracji sensorycznej niejednokrotnie są uparte, lubią bądź stanowczo stronią od pewnych zajęć – jedne mogą uwielbiać kręcić się na karuzeli całymi dniami, inne nie będą tolerować tej formy zabawy. Zawsze ich zachowania są wyraziste, nigdy nie są pośrednie.